wtorek, 31 stycznia 2012

"Naucz mnie robić grafikę!" - sprostowanie Liddy/wieczko6

Ostatnio i nie tylko ostatnio sporo osób prosi mnie bym "nauczyła je robić grafikę". Chcę postawić sprawę jasno.
Głównym powodem, dla którego zdecydowałam się napisać tego posta, jest zgłoszenie do kolejki grafiki:


"Cofam tamto, wolę instrukcję jak zrobić taki nagłówek lub banner w Twoim stylu, zapłacę 30 sd?"
Lola1550

Z całym szacunkiem, ale po prostu mnie to oburzyło. 
Po pierwsze: i to powtarzałam wielokrotnie, wszystkie instrukcje, które zdarzy mi się wykonać publikuję na blogu, bo nie mam zamiaru kogoś "przywilejować".
Po drugie: (to nie dotyczy tylko tego zgłoszenia, ale też próśb, które ostatnio ciągle dostaje) nie da się "kogoś nauczyć robić grafikę". Jeśli macie jakieś problemy z konkretną rzeczą, to chętnie Wam pomogę, ale tu chodzi jedynie o jakieś sposoby czy triki, a nie cały proces tworzenia. Każdy robi po swojemu, każdy inaczej i dlatego ludzie decydują się zamówić właśnie u niego (nie tylko z tego powodu, ale w przeważającej części). Myślicie, że jak wyślę Wam instrukcje, to nagle zaczniecie robić identycznie jak ja (chciałam zauważyć, że jeśli ktoś wzoruje się na mnie, to też powiela moje błędy)? Ważne jest by samemu wypracowywać jakieś triki, zauważać co może wyjść lepiej, a co gorzej, ale wszystko jest kwestią wprawy i myślę, że większość doświadczonych grafików to powie. Nie ma cudownego wzoru.
Po trzecie: gdybym nawet chciała zrobić instrukcje do pewnych czynności, które często wykonuje w jakiś podobny sposób, to była by to ogromna książka, którą bym tworzyła miesiącami.
Po czwarte: szanuję swoją pracę i taki zbiór wskazówek "jak ja to robię", z pewnością bym nie wyceniła na 30SD.

27 komentarzy:

  1. Zgadzam się z Tobą Liddy,życie byłoby zbyt proste by każdy otrzymywał wszystko na tacy.Na sukces trzeba samemu sobie zapracować,nie ma nic za darmo ! Jak się czegoś bardzo chce to nic nie stanie na przeszkodzie by tego dokonać.
    :)
    pozdrawiam Natala.

    OdpowiedzUsuń
  2. Też się z tobą zgadzam,ta dziewczyna jest po prostu śmieszna..
    Nie wiesz może jak najłatwiej zrobić kontury?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprecyzuj pytanie, bo nie wiem dokładnie o jakie kontury Ci chodzi ;)
      wieczko6

      Usuń
    2. takie coś podobnego do pauli kontur czyli jest skóra ale przed tym takie kontury no xdd

      Usuń
  3. Nie wiedziałam, że ludzie są aż tak leniwi, żeby samemu móc się nauczyć. Ja rozumiem skonsultować się, bo nie wie jak np. zrobić jakąś rzecz, ale bez przesady.

    A tak poza tym, fajny blog ;)
    Zapraszam do mnie: dziewczynapozytywniezakrecona.blogspot.com
    (dopiero zaczynam pisać tego bloga ;P; zapraszam do obserwatorów)

    OdpowiedzUsuń
  4. Co do posta to bardzo trafny, zastanawiałam się, kiedy poruszysz ten temat. Ludzie piszą i nie pomyślą, że wielcy też kiedyś zaczynali- najczęściej bez cudzej pomocy.

    PLL to na razie mój kulturalny chleb powszedni i nie zliczę, ile świetnej muzyki się dzięki temu nasłuchałam. Tak, dzięki abc family!! Stukrotne dzięki od wybrednej melomanki, swojego czasu zdeprymowanej Keshą i innymi takimi (oczywiście fanów nic nie mam).

    Książka to dokładnie "Eyeee", dzisiaj w teleekspresie przeczytali "Dżejn Ejir" :D.Jak na wiktoriańską powieść Bronte zadziwiająco trafnie odsłania szkielety moralne i be ogródek buduje portrety (co na owe czasy nie było oczywiste) ;).

    Przy okazji, mam ciekawy temat do dyskusji i jestem ciekawa, jak Ty się na niego zapatrujesz :). Uchylam rąbka tajemnicy, to coś w Twoim stylu (dywagacje filozoficzne). :)

    Pozdrawiam ;)

    A jeszcze coś, kiedy pierwszy raz słuchałam tej piosenki, skojarzyła mi się z szantami marynarskimi :).

    OdpowiedzUsuń
  5. Hmm.. Chodziło mi o coś w stylu wskazówki, w sensie jak zrobić ładnie wycieniowaną twarz, palce (bo to mi najbardziej nie idzie), etc. Przepraszam, jeżeli Cię uraziłam. Zaproponowałam 30 sd, ponieważ tyle miałam, a chodziło mi o (moim zdaniem) niewiele. Jeszcze raz, przepraszam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana! Jak zrobić ładnie wycieniowaną twarz, PALCE?! Nad tym niektórzy siedzieli miesiącami, żeby się w końcu nauczyć i do czegoś dojść! Uważam, że mam w tym już (odrobinę) wprawę, a dłonie i tak zajmują mi przeważnie kilka godzin!
      Każdy Grafik ma jakąś swoją opracowaną technikę rysowania. Ale jeśli doszedł do niej sam - na pewno się tym dzielił nie bd, to chyba oczywiste... Naprawdę w pełni zgadzam się z Wieczko6 - to oburzające. Pff... za 30Sd :/
      Jeśli nie potrafisz sama sobie z tym poradzić, to przepraszam ale nie radzę Ci się tym dalej zajmować. Zostaw to ludziom mniej leniwym.

      K.A.T.I.E.
      Migonetta.blogspot.com

      Usuń
    2. Katie
      Brak mi cierpliwości, prawda. Ale leniwa nie jestem, wypraszam sobie! Nie będę udawać małej, pokrzywdzonej dziewczynki, więc myślę, że najlepiej będzie, jeżeli przestanę się tym przejmować i udawać napuszonego bachora, który ma od wszystkiego niańki, służące, etc, bo taka nie jestem. Przepraszam do wieczko6, nie do Ciebie, "Katie"

      Usuń
  6. Masz może radę jak się cieniuje i robi warstwy?

    Bo nie wiem ?

    olinka02

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zależy w jakim programie
      pomogę Ci jeżeli chcesz, bo to akurat umiem.

      Usuń
    2. Robię w gminie 2 to naucz :d

      Usuń
    3. gimp 2.6? Mam identyczny, napisz mi w kg (Lola1550), TO cI POMOGĘ.

      Usuń
  7. Hej, Liddy! tu Julkla. Będę razem z Tobą i kilkoma innymi grafikami w grupie w konkursie Creative Talent. Wiem, że przeszłam w ostatniej chwili i domyślam się co jest tego powodem :) Chodzi chyba o tło (nienawidzę tego robić i tak chyba będzie już zawsze!) xD Jestem wdzięczna organizatorom, że mnie przepuścili dalej, i że mogę być w grupie tak wielkich grafików jak np. ty i LadyRosalie. Ale wracając do tematu: Masz jakieś koncepcje na pracę ? ;))

    OdpowiedzUsuń
  8. Mnie też denerwóje jak ktoś do mnie pisze
    -Naucz mnie robić nagłówki - (jak aj mu tłumaczę ,że każdy robi inaczej itp to jest jeszcze bardziej nachalny)

    Kurde. Ja jakoś do wszystkiego sama dochodziłam i dało się.. jak ktoś chce robić nagłówki tylko dla zarabiania to mu nigdy nie bedą wychodziły bo nie włoży w nie swojego serce (bo jeżeli jak się robi to co się kocha to się wkłada do tego serce ) :P

    OdpowiedzUsuń
  9. A MOŻE POKASZ JAK sie robi niektóre żeczy np. co używasz w gimpie jaką rzecz do stworzenia np. czegoś ??

    OdpowiedzUsuń
  10. Wy macie zadużo w dupach bo jestescie jakimiś super grfikami to bedziecie sie uważacz za niewiadomo kogo żalo> lol >>> wam kompletnie odbija

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimku kochany
      Zgadzam się w 100 %! Ja to robię dla zabawy;) Wolę się bawić, niż zarabiać jak ten "celebryta" Magdomilowicz czy jakaś Gabisia9

      Usuń
    2. chyba nie wiecie o co Liddy chodziło. I nie wiedziecie co to celebryta.

      Usuń
    3. Droga Julio,
      myślę, że rozumiem. Ale chyba nie, skoro tak uważasz. Wiem, co to celebryta. To ktoś znany z bycia znanym, np. Paris Hilton. Przepraszam, ale jeszcze nie zgłupiałam do końca. :D

      Usuń
    4. Hah, 'za dużo w dupach?! To proszę Cię kochany Anonimku - zrób Grafikę taką jak Wieczko, poświęć tyle czasu, cierpliwości, serca, naucz się wszystkiego sam i wtedy ktoś od Cb 'żąda' informacji 'jak to zrobić', a Ty mu grzecznie podaj instrukcję na tacy... Czy od Wieczko, lub innego wiodącego Grafika ktokolwiek usłyszał pytanie 'Jak?'
      Przecież każdy kiedyś zaczynał, acz nie każdy miał tyle samo tupetu... I tak naprawdę czegoś nauczy się ten, kto doszedł do wszystkiego sam.
      Każda 'kopia' w końcu się znudzi.

      Usuń
    5. To nie tak, że nikomu nie będę pomagać, bo z jakimś konkretnym problemem, zawsze możecie do mnie zwracać czy to na maila, czy w KG, ale jeśli będę robić jakieś większe poradniki to dla wszystkich.
      wieczko6

      Usuń
    6. Liddy,
      wiele razy prosiłam Cię już, byś mi powiedziała, jak zrobić tak, żeby jakikolwiek obrazek na nagłówku odsyłał do konkretnej strony? Pisałam na maila, w kg, nie mam odpowiedzi do teraz, powiesz mi, czy to tajemnica fachu :D?

      Usuń
  11. Popieram redaktorkę .

    Oktusia1

    OdpowiedzUsuń
  12. "Każdy tworzy własną sztukę i sam wyznacza jej zasady" ~poukladana

    OdpowiedzUsuń
  13. Mnie zawsze bawiły takie prośby "naucz mnie robić grafikę". Naprawdę nie rozumiem jak można przypuszczać, że aby robić porządną grafikę wystarczy zbiór rad i wskazówek, zupełnie jakby talent nie grał roli ;)
    Tak samo jest zresztą z programami ("w jakim programie robisz nagłówki, bo chcę robić takie jak ty") czy tabletem - zupełnie jakby sprzęt gwarantował sukces, lol

    OdpowiedzUsuń
  14. Mnie nie interesuje "czy nauczysz mnie jak się robi grafikę" ale chciała bym zapytać tylko w jakim programie to robisz ;)
    OliwiaD

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze, szczególnie te konstruktywne. Wierzę, że sprawiedliwe oceny pomogą mi się rozwijać. To tylko chwila, a naprawdę możesz sprawić mi ogromną przyjemność ;D