środa, 22 czerwca 2011

"Meme" - wprowadzenie

Czy spotkaliście się kiedyś z czymś, czego nie da się nazwać, ale jednocześnie tak ciekawym, że zadaliście sobie trud odpowiedzenia na pytanie "Czym to jest"?

Najpierw (w założeniu krótkie, w praktyce przydługie) wprowadzenie (dla leniwych na końcu podsumowanie ;D ) :

Czym jest "Meme" z pewnością wie niewiele z Was. Nie pomoże tu ani Ciocia Wikipedia, ani Wujek Google. Muszę się przyznać, że sama dotychczas nie wiedziałam co to dokładnie jest. Z tym terminem po raz pierwszy spotkałam się na jednej z moich ulubionych stron, a mianowicie DeviantArt. Po miesiącach przemyśleń, dziś jestem niemal w 100% pewna, że z pewnością ciężko określić czym dokładnie jest "Meme", nawet osobie nałogowo tworzącej i wypełniającej owe... No właśnie... Owe CO?
Mój wywód (oparty na "deviantartowych" obserwacjach) prezentuje się w następujący sposób:
Chyba mogę użyć słowa "zjawisko", bo zjawiskiem musi być coś, co się pojawia znikąd i robi furorę. Także "Meme" jest zjawiskiem. Bądź co bądź dziwnym. Ale ciekawym. Dziwnym, bo tak rozpowszechnionym i mimo tego dość osobistym. Z tego samego powodu również ciekawym. 
Zastanówmy się nad samym słowem "Meme". Z tureckiego to "pierś", z kreolskiego haitańskiego to "babcia", ze suahili to "elektron"... Bez sensu... Z francuskiego "taki sam"? To już coś. Zastanawiam się dalej.
Jak na razie udało mi się stwierdzić, że "Meme" dotyczy czegoś o osobie wypełniającej. Deviantart to angielska strona, jednak słowa "Meme" w ogóle nie ma. O autorze... Czyli o mnie... ? A może... ? About me? About ME-ME? MEME? Tak. Najprawdopodobniej o to chodzi. Samo "me" jest za krótkie. Dlatego "Meme".
Meme zazwyczaj składały się z pytań i wydzielonych na nie miejsc. Meme mogły być tematyczne, fanowskie lub zwyczajne np. 100 faktów o mnie.
Może meme można nazwać też te idiotyczne pinezkowe pytania na n-k? Hmm...

Podsumowanie:
Meme - popularne zjawisko internetowe na portalach społecznościowych. Polega na podzieleniu się informacjami o sobie, które chcemy przekazać i przedstawieniu swoich poglądów. Często w formie obrazkowej. Ich poprzednikiem mogą być niegdyś popularne tzw. "Złote Myśli", które polegały na odpowiadaniu na (często idiotyczne i oczywiste) pytania.

Dziękuję za uwagę. Do następnego wpisu (najprawdopodobniej jeszcze dzisiaj)! Do napisania mojego przyszłego Meme zainspirowały moje serdeczne kumpele Lulu i Naomi ("To nie ja! Powinno być przez C! ;P ) z ich blogową zabawą ;)

1 komentarz:

  1. Jezu, dziewczyno, szukasz znaczenia tego słowa w kosmicznych językach, a ono leży jak na dłoni. Przecież internet jest zdominowany przez język angielski. Jeśli meme to chyba jasne że od memory czyli pamięć, obiekt, który zapadł w pamięć internautów. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze, szczególnie te konstruktywne. Wierzę, że sprawiedliwe oceny pomogą mi się rozwijać. To tylko chwila, a naprawdę możesz sprawić mi ogromną przyjemność ;D